Slimme schoonmaakmachines de toekomst?
Ontwikkeling van slimme schoonmaakmachines.
In 25 jaar tijd heb ik (ondergetekende) al menig ontwikkeling op de voet gevolgd. De stofzuiger werd al in 1900 uitgevonden maar het duurde nog tot 1960 voordat deze bereikbaar was voor het ‘grote publiek’. Een stof- en waterzuiger was in de jaren 80 al een ware revolutie. Die werd toen nog gedemonstreerd en (met een beetje geluk) nog verkocht aan het plaatselijke café, de bloemenman of de dakdekker voor zo’n slordige 1.500 Gulden, de munteenheid in die jaren.
Inmiddels zijn de stof- en waterzuiger weinig veranderd van techniek, de innovatie is beperkt gebleven tot de vorm van de ketel, de toebehoren en de mate van bescherming van de zuigmotor en het filter. Met een druk op een knop kan het filter schoongeblazen worden met de retourlucht, het geluidsniveau is lager door betere isolatie maar zie daar; dat waren de innovaties van de laatste 25 jaar, ik ben nog niet onder de indruk. het prijsniveau is inmiddels wél gehalveerd, en niet alleen door de invoering van de Euro. De hogere productie-aantallen verlagen de prijzen. De eerste VHS Videorecorder kostte ook zo’n slordige 4.000 Gulden maar marktwerking en productie verlaagden de prijs naar minder dan € 100 in zijn laatste bestaansjaar totdat de DVD-speler en digitale beelddragers het overnamen..
Schrobmachines
In de jaren 20 werden de eerste schrobmachines geïntroduceerd die ook (vuil) water konden opnemen (zie afbeelding). Begin jaren 60 werden de eerste ‘zit-schrobmachines’ ontwikkeld voor de grotere oppervlakken. Nu, ruim 55 jaar later, kent de industrie van de professionele reinigingsmachines vele varianten op deze modellen. Met accu of snoer, met wals-vormige borstels of traditionele disk-vormige borstels, er zijn ook varianten die vegen én schrobben en zélfs schrobmachines waar je ‘achterop staat’ zoals bij een ‘chariot’ uit het Romeinse tijdperk. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: er is iemand nodig om de machine te bedienen..
De wereld verandert, de manier waarop we schoonmaken ook.
De wereld ‘draait sneller’ dan 50 jaar geleden, de tijdsdruk die ontstaan is voor het schoonmaken van onze leefomgeving is groter geworden en dus, is machinaal vloeronderhoud belangrijk! Handmatig vloeronderhoud is nog steeds één van de meest tijdrovende taken van de schoonmaakdienst. Tegelijkertijd moeten er meer m2’s schoon in minder tijd en dat vraagt veel van schoonmaak-machines én zijn bedieners. De wereldpopulatie neemt toe en dus de vervuilingsgraad in principe ook. De economie draait 24/7 non-stop en het licht gaat niet altijd om 17:00 uit. Deze veranderingen vragen om een andere benadering van schoonmaak in het algemeen.
Robotisering, is dat de oplossing?
Robotisering is een term die snel genoemd word als het gaat om het overnemen van taken van mensen, of liever gezegd: “ter ondersteuning van mensen die daardoor andere taken kunnen uitvoeren”. De vraag rijst dan gelijk: gaan de schoonmaakrobots de schoonmakers vervangen? Ik denk van niet! De technologische vooruitgang wordt gevoeld als een bedreiging maar als je slim omgaat met veranderingen kun je ze in je voordeel laten werken. Robots kunnen machinaal vloeronderhoud overnemen waardoor schoonmakers tijd kunnen vrijmaken voor andere werkzaamheden.
Wat zijn dan ‘slimme’ schoonmaakmachines?
Een schrobzuigmachine of veegzuigmachine welke voorzien is van een data-transmissie (3G of WiFi) met gebruiksinformatie (data) noemen we al snel een ‘slimme schoonmaakmachine’. Wat leren we dan van deze machines waarmee wij er ook slimmer van worden?
- De gebruiksdata leert ons hoe efficiënt een machine wordt ingezet of gebruikt zoals bijvoorbeeld:
- Wanneer de oplaadtijden en werktijden waren..
- Hoeveel productie (lees m2’s) is er in deze tijd gemaakt..
- Waar staan de machines ? Locaties ..
- Werken alle functies naar behoren?
- Is er service nodig om de continuïteit van de machines te waarborgen? De machine waarschuwt ons als een onderdeel vervangen moet worden..
Data is kennis, kennis is king!
Met deze waardevolle informatie kunnen we bepalen of we er efficiënt mee werken. Ze geven ons inzicht in het gebruik en keuzes die we maken. Gaan we er wel correct mee om? Met al deze informatie kunnen we slim inzetten op ontwikkeling van schoonmaakmachines. Maar óók in het gebruik en bij calculaties van aanbestedingen in de schoonmaak, controle op gewerkte uren of in de tijd die er beschikbaar is voor machinaal vloeronderhoud. We kunnen preventief storing ondervangen door deze te herkennen voordat er daadwerkelijk uitval is, flexibel inzetten van machines op verschillende locaties en ga zo maar door..
Conclusie
Ik kan niet anders concluderen dan dat de doorontwikkeling van schoonmaakmachines vóór de het verschijnen van de eerste robots zeer conservatief was. De innovaties waren met name gericht op gebruiksvriendelijkheid en voordelig produceren om kostprijzen laag te houden. Ik ben er trots op voor een innovatief merk te mogen werken die als doelstelling heeft de markt te veranderen. Met slimme schoonmaakmachines & een robot (EMMA Autonomy).
Hartelijke groet,
Rob Stokkel – Sales & Marketing Director @ICE Benelux – International Cleaning Equipment
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!